čtvrtek 3. listopadu 2011

Zeleninový guláš s tempehem

Tak konečně nějaké jídlo na chladnější dny. Ráno to vypadalo dost mlhavě, správný čas zahřát se dobrým zeleninovým gulášem s tempehem.

Použila jsem:

patison
cuketu
4 malé brambory
1 jablko
slunečnicový olej
1 uzený biotempeh
sůl, nové koření, celý pepř, kmín, bobkový list, paprika (já dala pálivou)
2 lžičky (nebo jednu kostku) sypaného biobujonu
kuzu škrob

Nachystala jsem si zeleninu. Omyla jsem ji a "odrbala" kartáčkem na zeleninu. Měla jsem bio, takže jsem ji neloupala. Zeleninu jsem nakrájela na malé kostky. Jablko jsem oloupala a taky nakrájela na kostečky. Do hrnce se silnějším dnem jsem dala 2 lžíce oleje a nechala rozehřát. Přidala zeleninu a smažila asi 5 minut. Nakrájela jsem si mezitím tempeh. Přidala jsem do hrnce jablko a tempeh, koření (dávám 1 bobkový list, 3 nové koření, 3 pepře, lžičku papriky a lžičku kmínu), sůl a bujón. Po chvíli jsem směs podlila vodou ( ne moc, tak do výše zeleniny) a dusila 25 minut. Na závěr jsem rozmíchala 2 lžičky kuzu škrobu ve troše vody a přidala do hrnce, nechala jsem 5 minut povařit a vypnula.

Tady je výsledek:


Co je to kuzu škrob? 
"Kuzu je škrob získaný z japonského vinného keře. Slouží jako zahušťovadlo.Připravuje se rozmícháním ve vodě. Obsahuje velmi málo kalorií, neobsahuje tuky." A je taky hodně drahý. Sáček 100g stojí přes 100 Kč. Proto bych ho doporučovala spíš jako "lék" než jako škrob na zahušťování. Na countrylife píšou: Kuzu obsahuje látky, které pomáhají při nachlazení (především v jeho počátečním stádiu) – zmírňuje horečku a podporuje pocení. Zároveň pomáhá uvolnit napětí ve svalových nervech a podporuje správnou cirkulaci krve. Podporuje zažívání a správnou funkci střev. Má příznivé účinky i při problémech jako jsou bolesti hlavy, zvonění v uších, oční napětí a nespavost. Příznivě působí i na vysoký krevní tlak.


Co je to tempeh? 
Je vyráběn ze sójových bobů a to jejich fermentací. Dá se koupit tempeh natural porostlý bílou plísní, tempeh smažený a uzený. Také v bio kvalitě. Tempeh s bílou plísní se musí vždy upravovat tepelně, ostatní se můžou jíst i za studena. (to jsem nezkoušela, pokaždé mám nutkavou potřebu to ohřát)
Obsahuje hodně bílkovin, vápníku, železa, vit. B12, který vzniká díky činnosti bakterií. Je velmi lehce stravitelný, vhodný pro sportovce, těhotné a kojící ženy, děti.
Ze zkušenosti můžu říct, že ne každý člověk tempeh a obecně sojové produkty snáší.

Žádné komentáře:

Okomentovat