čtvrtek 23. května 2013

Jitrocelový sirup

Trpaslík zakašlal. Třikrát! Vydala jsem se tedy jako zodpovědná matka na jitrocel. Ideálně se má sbírat kolem 14 hodiny. To tvrdě nestíhám. Budu doufat, že i v 17 hodin je stejně účinný.

Doma jsem listy jitrocele omyla, rozmixovala a vložila do hrnce. Přidala jsem vodu, cukr a med a za mumlání kouzelných formulí (něco v tom smyslu: "Nemá to náhodou houstnout?") jsem míchala na mírném plameni 10 minut. 
Sirup jsem nechala vychladnout a přecedila do čisté sklenice. V lednici přežije ve zdraví a plné kráse 3 měsíce.

Pokud chcete znát nějaké poměry, tak tady jsou:

1 kg jitrocelových listů
1 l vody
1 kg cukru
0,5 kg medu

(Uzpůsobte dle nasbíraných lístků)




A na co je vlastně jitrocel?
"Droga úspěšně tlumí kašel a má i protizánětlivé účinky. Čerstvá droga a zvláště jitrocelová šťáva jsou významnými léčivy, doporučovanými při vředové chorobě žaludku a dvanácterníku a současně špatně fungujícím trávicím procesu. Jelikož droga působí také jako antibiotikum, je používána i při vředové chorobě tlustého střeva a dokonce i při Crohnově nemoci."

"Jitrocelová šťáva se používá především při kašli, pro tzv. čištění krve, na slabé plíce, při nachlazení, při průjmech, na slabý žaludek ap."
(Herbář léčivých rostlin, Jiří Janča, Josef A. Zentrich)

Mějte se krásně a hurá na jitrocel.

Žádné komentáře:

Okomentovat