sobota 11. ledna 2014

Napařované batátové muffiny

Před Vánocemi jsem poslouchala pořad od Biolenky na Českém rozhlasu. 
Na této stránce je přehled pořadů od Biolenky. Poslouchla jsem pořad z 17.12.2013 o Akrylamidech.
Určitě doporučuji poslechnout.

Ve zkratce se popisuje vznik akrylamidu v potravinách. Hlavně vliv teploty na škroby. Nejvíc ho vniká při teplotách vyšších než 180°C a to především u brambor a obilnin (hranolky, chléb).
Akrylamid je pro člověka karcinogen a mutagen, byl zařazen v březnu 2010 Evropsou agenturou pro chemické látky na seznam látek vzbuzujících mimořádné obavy.

Proto jsem se rozhodla udělat napařovaný dezert. Zkusíme si napařované batátové muffiny. S mrkví by recept fungoval určitě taky dobře :-).
(Tímto nechci odvrhnout chléb, protože miluji domácí kváskový chléb a jeho pečení je pro mě rituál, kdy se vracím a navazuji na staré zapomenuté časy a zvyky. Jen možná neškodí míň smažit, míň péct a dát přednost šetrnějším úpravám surovin.)

Na zmiňované muffiny potřebuji:
  • 1 díl nastrouhaných batátů
  • 1 díl mouky
  • rozinky
  • kokos
  • lžíci melasy
  • 2 lžíce kvalitního kakaa
  • olej a sezamové semínko na vymazání a vysypání formiček
  • kyselejší marmeláda na podávání (použila jsem myrobalán + bez)


Smíchám všechny ingredience dohromady. Míchám dokud nemám kompaktní hmotu. Použiji keramické formičky na muffiny. Vymažu je olejem a vysypu sezamovým semínkem.
Vezmu si velký hrnec (nemusí být ani tak vysoký jako široký). Na dno dám plínku (utěrku, ...) podliji vodou a vložím misky. Napařuji 60 minut.(záleží na velikosti formiček).
Formičky vyjmu a nechám úplně vychladnout ( to je u napařovaných moučníků důležité).
Muffinky vyklopím na talířek a poliji kyselejší marmeládou. Já použiji myrobalán-bez (kupovala jsem v síti prodejen Náš grunt - byla ve slevě :-) )


Muffinky jsou výborné. Příště zkusím celou bábovku.

Mějte se krásně. Vaše M.

Žádné komentáře:

Okomentovat